ΘΑΝΟΣ ΦΩΣΚΑΡΙΝΗΣ
Της Μαρίας Νίκα
Ο Θάνος Φωσκαρίνης είχε τη θλιβερή τύχη να βρει πριν από δύο χρόνια νεκρό στο σπίτι του τον Μένη Κουμανταρέα. Στενός συνεργάτης του -σε αυτόν οφείλεται η έκδοση του “Νώε” και των “Αλεπούδων του Γκόσπορτ”, χάρη σε κάποια παλιά κείμενα που ανακάλυψε στο αρχείο του συγγραφέα- ο Θάνος Φωσκαρίνης βρέθηκε την περασμένη Τετάρτη στην Καλαμάτα και στο βιβλιοπωλείο “Βιβλιόπολις”, για ένα αφιέρωμα στον Μένη Κουμανταρέα και το έργο του. Εκεί είχαμε την ευκαιρία για μια συζήτηση με τον θεατρολόγο και ποιητή, οποίος υπήρξε επίσης επιμελητής των αρχείων της Έλλης Αλεξίου, της Μελισσάνθης και της Βικτωρίας Θεοδώρου…
Της Μαρίας Νίκα
Παραμονή Πρωτοχρονιάς. Σε λίγες ώρες το 2016 φεύγει. Καθισμένη μπροστά στον υπολογιστή προσπαθώ να κάνω τον κλασικό απολογισμό. Ναι, ήταν μια δύσκολη χρονιά. Όμως αποφάσισα να κρατήσω τα καλά της. Τις εμπειρίες, τη γνώση, τα δυνατά συναισθήματα που μου χάρισαν κάποιοι άλλοι άνθρωποι. Καλή χρονιά! Ευτυχισμένο το 2017...
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ KALAMATAJOURNAL
Τα λεφτά ήταν λίγα και όχι χειροπιαστά. Τα μεγάλα ατού της Καλαμάτας, το Μέγαρο Χορού και το Φεστιβάλ Χορού, αποδείχθηκαν οι μεγάλοι ασθενείς. Προσωπικότητες του πολιτισμού όχι μόνο δεν βοήθησαν αλλά σαμποτάρισαν την υποψηφιότητα. Η επιτροπή επιλογής υπάρχουν υποψίες ότι επηρεάζεται από εξωθεσμικές καταστάσεις. Η δημοτική αρχή χειρίστηκε ορισμένα ζητήματα με τρόπο που δεν επέτρεψε στην επιτροπή επιλογής να πεισθεί για τη δυνατότητα της Καλαμάτας αλλά και την αποφασιστικότητά της να αναλάβει τον τίτλο. Αυτοί είναι ορισμένοι από τους παράγοντες, όπως υποστηρίζει ο Έκτωρ Τσατσούλης, επικεφαλής της προσπάθειας διεκδίκησης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, που οδήγησαν στην αποτυχία.
Ωστόσο, ο Έκτωρ Τατσούλης δεν έχει πεισθεί ότι η Ελευσίνα είχε ξεκάθαρα καλύτερο φάκελο υποψηφιότητας από την Καλαμάτα και μάλιστα υποστηρίζει ότι η επιτροπή επιλογής επικαλέστηκε ακόμη και ψεύδη προκειμένου να αιτιολογήσει την επιλογή της Ελευσίνας ως Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης το 2021.
Ο Έκτωρ Τσατσούλης, στη συνέντευξη του στην KalamataJournal, αναφέρει ότι η Καλαμάτα έχασε μια γιγάντια ευκαιρία, αποτυγχάνοντας στη διεκδίκηση του τίτλου, υπογραμμίζει όμως ότι την πραγματική ευκαιρία για την πολιτιστική και γενικά την ποιοτική της ανάπτυξη τη χάνει τώρα, που ενώ έχει περάσει μόλις ενάμισης μήνας μετά το αποτέλεσμα όλη η κληρονομιά της προσπάθειας φαίνεται να εγκαταλείπεται αντί να αξιοποιηθεί…
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ LIFO
Έλυσε, σε ένα βαθμό, τη σιωπή της η Βίκυ Μαραγκοπούλου για τα προβλήματα που αντιμετώπισε ως καλλιτεχνική διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, σε σχέση με το δήμαρχο, τη δημοτική αρχή και το Διοικητικό Συμβούλιο της Φάρις. Σε συνέντευξη της στο διαδικτυακό μέσο που εξειδικεύεται στον πολιτισμό και τις τέχνες, LIFO, και στον Δημήτρη Δουλγερίδη, η Βίκυ Μαραγκοπούλου και άλλα καταξιωμένα πρόσωπα του χώρου του πολιτισμού και των τεχνών, που έχουν διατελέσει καλλιτεχνικοί διευθυντές διακεκριμένων θεσμών, απαντούν σε ερωτήσεις για τις δύσκολες εμπειρίες τους, σε σχέση με τους φορείς διοίκησης των θεσμών αυτών, κατά την προσπάθειά τους να υλοποιήσουν το καλλιτεχνικό τους όραμα…
ΞΕΝΙΑ ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΥ
Συνέντευξη στη Μαρία Νίκα
«Κωστή, αγάπη μου
Κάποτε, όταν με ρωτούσαν οι δημοσιογράφοι αν φοβάμαι το θάνατο, για να αποφύγω τη σοβαρότητα της ερώτησης, τους απαντούσα αυτό που έλεγε ο Μπουνουέλ:
Αν μπορούσα που και που να βγαίνω από τον τάφο μου για να πεταχτώ στο περίπτερο να πάρω μια εφημερίδα και να δω “τι έγινε μετά”, δε θα με πείραζε και τόσο»…
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Το βραβείο αριστείας «Καραθεοδωρή» (ο μεγάλος Έλληνας μαθηματικός Κωνσταντίνος Καραθεοδωρή) απένειμε το Πανεπιστήμιο Αθηνών στην Καλαματιανή καθηγήτρια της Ιατρικής Σχολής Μαρία Γαζούλη. Η τελετή πραγματοποιήθηκε την Τρίτη το απόγευμα στο κεντρικό κτήριο του ιδρύματος, στην οδό Πανεπιστημίου, ενώ στην ίδια εκδήλωση απονεμήθηκε και το βραβείο «Παπανικολάου» στον καθηγητή Φυσικής Παρασκευά Σφήκα.
«Είναι μεγάλη τιμή για εμένα να μου απονέμεται σήμερα το Βραβείο Καραθεοδωρή ένα βραβείο αριστείας για την εξαιρετική διάκριση στην έρευνα και τη διδασκαλία» σημείωσε μεταξύ άλλων η βραβευθείσα κατά την ομιλία της. «Αποτελεί μια μεγάλη αναγνώριση των προσπαθειών μου, και η αναγνώριση αυτή είναι ιδιαιτέρα ευπρόσδεκτη όταν κανείς εργάζεται στην Ελλάδα» πρόσθεσε, χαρακτηρίζοντας σημαντικό το γεγονός ότι τιμήθηκε από το Πανεπιστήμιο στο οποίο σπούδασε και υπηρετεί...
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΣΤΗΡΙΖΕΙ ΓΙΑ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΜΕΣΣΗΝΗ
«Το παράσημο αυτό – το ανώτερο που απονέμεται σε τέτοιες περιπτώσεις – σας απονέμεται για το σύνολο του ακαδημαϊκού σας έργου, ιδίως όμως για την ανασκαφική δραστηριότητά σας στην Αρχαία Μεσσήνη. Διότι η δική σας σκαπάνη, και των συνεργατών σας, έφερε και φέρνει στο φως έναν από τους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους της Λεκάνης της Μεσογείου». Με αυτά τα λόγια απένειμε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος, το μεσημέρι της Τετάρτης, στο Προεδρικό Μέγαρο, στον καθηγητή Πέτρο Θέμελη, το παράσημο του Ανώτερου Ταξιάρχη του Τάγματος του Φοίνικος. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας απένειμε το ίδιο παράσημο και στον Νικόλαο Σταμπολίδη, ακαδημαϊκό και ανασκαφέα στην Ελεύθερνα Ρεθύμνης Κρήτης. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έβαλε και πάλι το θέμα για την αναγκαιότητα δημιουργίας μουσείου στην Αρχαία Μεσσήνη, ανάλογου με τη σπουδαιότητα του αρχαιολογικού χώρου…
Συνέντευξη στη Μαρία Νίκα
Σ’ ένα γραφικό στενάκι, στη Μπελβίλ του Παρισιού, ο Αλέξανδρος Ράλλης μυεί τους Παριζιάνους στις μεσσηνιακές γεύσεις. Εκεί βρίσκεται η έδρα του «Profil Grec»...
Συνέντευξη στη Μαρία Νίκα
«Δυαδικός» θα πει αυτός που απαρτίζεται από δύο μέρη. Δύο μέρη τα οποία μπορεί να έχουν διαφορές ή και αντιθέσεις μεταξύ τους. Αυτό τον τίτλο διάλεξαν φέτος για την έκθεσή τους οι εικαστικοί καλλιτέχνες που εκθέτουν για ένα ακόμη καλοκαίρι στη Μάνη. «Δυαδικότητα» ή αγγλιστί «Duality»…
Συνέντευξη στη Μαρία Νίκα
Χορεύτρια, χορογράφος, καθηγήτρια με μεγάλη εμπειρία στον κλασικό και σύγχρονο χορό, η Κατερίνα Κασιούμη ανέλαβε για πρώτη φορά φέτος την καλλιτεχνική διεύθυνση του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, μετά την παραίτηση της Βίκυς Μαραγκοπούλου, η οποία βρισκόταν στο τιμόνι του θεσμού επί 22 χρόνια.
Η Καλαμάτα δεν της ήταν άγνωστη. Άλλωστε διευθύνει τη Δημοτική Σχολή Χορού της πόλης από το 2013. Λίγο πριν ανοίξει η αυλαία του Φεστιβάλ, μίλησε στην Kalamata Journal για την κριτική που της έγινε, περιέγραψε το πώς οραματίζεται η ίδια τη διοργάνωση και τη σύνδεσή της με τη ζωή της πόλης και τόνισε ότι ο μόνος στον οποίο δίνει εξετάσεις είναι ο εαυτός της, δείχνοντας ότι πρόκειται για μια ανεξάρτητη και ισχυρή προσωπικότητα…